Friday 7 September 2012

BETUL KE PENGGUNA TAK KISAH RON97 NAIK?

Kita sebagai rakyat di Malaysia sudah banyak kali merasai kenaikan harga minyak walaupun kita juga adalah negara pengeluar minyak sama seperti Brunei, Arab Saudi, Libya dan sebagainya. Saya terbaca berita mengenai kenaika harga RON97 sebanyak RM0.30sen dan ini merupakan satu kenaikan yang sangat sedikit jika kereta anda hanya menggunakan tangki penuh 1Liter sahaja. Ada ke kereta macamni? Paling tidak pun mesti 40 liter ke atas dan bayangkan berapa jumlah kenaikan yang perlu ditanggung pengguna.

Keratan akhbar berkenaan mengatakan kita sebagai pengguna tidak terbeban dengan kenaikan ini kerana kita menggunakan minyak RON95. Adakah anda menggunakan RON yang lebih rendah kerana anda sukakan prestasinya? Atau kerana anda tiada pilihan lain kerana harga RON97 terlalu tinggi. Saya masih terbayang ketika harga RON97 masih rendah, prestasi motosikal dan juga kereta saya sangat tidak mengecewakan. Dan kini, akibat terpaksa bertukar kepada RON95, prestasinya memang jauh tidak sama kerana kadar octane yang rendah berbanding RON97.

Banyak juga kes kemalangan yang melibatka kenderaan yang terbakar dan saya perasan kes ini berlaku ketika RON95 diperkenalkan. Ada pandangan yang saya dengar dari pengguna, ia disebabkan minyak RON95 yang mudah terbakar. Saya juga tidak pasti kerana tiada kajian dibuat. Apapun, tepuk dada tanyalah selera anda. Jangan lupa tengok poket juga. Selamat memandu.

Related Posts

BETUL KE PENGGUNA TAK KISAH RON97 NAIK?
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.