Friday 12 November 2010

PERODUA OPTIMIS LANCARKAN MODEL BARU

Perodua optimis model baru penuhi keperluan warga muda kota

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) melancarkan Viva Elite edisi ekslusif (VEE), dengan sasaran 600 unit dijual setiap bulan.

Pengarah Urusannya, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, sambutan hangat terhadap Viva Elite dengan jualan mencecah 24,000 unit daripada 58,000 jumlah keseluruhan model Viva yang dilancarkan sejak 2007, menjadi pendorong utama kelahiran VEE.

Menurutnya, VEE berharga RM42,000 di atas jalan raya dan ditampilkan dengan warna ungu anggun baru, disasarkan kepada golongan muda di bandar.

Secara keseluruhan, jualan kenderaan Perodua didahului oleh MyVi dengan purata 41 hingga 42 peratus, diikuti Viva (37), dan Alza (22).

“Permintaan MyVi begitu menggalakkan setiap masa dan muncul sebagai model paling laris dengan jumlah jualan mencecah 64,000 unit bagi tempoh pertama hingga 10 bulan tahun ini,” katanya selepas melancarkan model VEE dan Pusat Servis cawangan Puchong, Selangor.

Beliau berkata, berdasarkan sambutan dan permintaan pengguna, Perodua yakin semua model kenderaan keluarannya mampu dijual dengan jumlah 185,000 melebihi 176,000 seperti disasarkan sehingga akhir tahun ini.

Selaras mencapai peningkatan di luar jangkaan itu, Perodua akan mengorak langkah untuk mencari pasaran baru bagi kenderaan keluarannya.

“Kami akan meneroka pasaran luar yang mempunyai tahap keselamatan dan persamaan pemanduan di sebelah kanan seperti Vietnam, Thailand, Kemboja, Afrika Selatan, selain China dan India yang juga mempunyai potensi besar,” katanya.

Sebagai perancangan masa depan, Aminar berkata, Perodua akan menggunakan pelaburan modal sebanyak RM120 juta untuk proses menaikkan taraf, manakala RM220 juta hingga RM250 juta untuk membuka pusat perkhidmatan dan jualan.

“Setakat ini kami mempunyai 180 pusat jualan dan 170 pusat servis. Sepanjang 10 bulan pertama tahun ini, pusat servis itu menerima 1.39 juta kenderaan berkurangan daripada 1.37 juta perkhidmatan bagi tempoh sama tahun lalu,” katanya.

Related Posts

PERODUA OPTIMIS LANCARKAN MODEL BARU
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.