Saturday 21 July 2012

SISTEM 'SPEEDTRAP' BERKEUPAYAAN TINGGI

Daripada sumber-sumber yang boleh dipercayai. Suatu sistem kamera perangkap kelajuan berkeupayaan tinggi akan dipasang di sekitar lebuhraya di Malaysia. Ianya dijangka akan dipasang sekitar bulan Ogos 2012. Ianya dijangka dapat mengurangkan statistik kemalangan maut yang mana menunjukkan Malaysia adalah diantara Negara yang mempunyai jumlah kemalangan maut tertinggi setakat ini.

Automated Enforcement System (AES) - Semua kamera yang mempunyai resolusi 11MP ini dipercayai akan dapat merakam imej pegun dan rakaman video kenderaan yang melakukan kesalahan berkaitan kelajuan, dan disambungkan melalui pautan jalur lebar kepada ibu pejabat sistem masing-masing. Setelah dirakam, bukti fotografi kemudiannya disampaikan kepada JPJ, yang akan mengesahkan, dan denda akan dikeluarkan kepada pesalah trafik. Pihak SIRIM pula akan sentiasa memantau kebolehan kamera ini pada setiap 8 bulan.

Apa yang pasti, kamera ini mampu merakam kelajuan kenderaan sehingga lorong keempat dengan purata kelajuan 250 KM/H hingga 300 KM/H.

Related Posts

SISTEM 'SPEEDTRAP' BERKEUPAYAAN TINGGI
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.