Sunday 27 September 2015

TIPS SERVIS PERODUA MYVI DI PUSAT SERVIS PERODUA

Beberapa hari yang lalu aku menemankan anak ke Pusat Servis Perodua di Lembah Kelang untuk membuat servis ketiga @ 10,ooo km. Kenapa aku menemaninya?

Pertama: Aku tak mahu anak kena tipu atau dikelentong oleh ‘Service Advisor’ yang sememangnya sudah di ‘indoktrin’ untuk ‘menyembelih’ pemilik kereta yang mereka anggap ‘makan-able‘.

Kedua: Aku mahu anak mengerti haknya sebagai pengguna.

Ketiga: Aku mahu anak belajar bagaimana orang tua ini menyampaikan mesej simple tapi tegas kepada ‘Service Advisor’ dan Puast Servis bahawa “Kereta aku punya, duit aku yang keluarkan, tugas kamu ialah melakukan apa yang ku arah.”

Arahanku: Tukar engine oil dan oil filter…sahaja seperti yang disaran oleh pembuat kereta (Manufacturer).

“Tak boleh pakcik, untuk servis 10,000 km spark plug kena tukar, dah masuk dalam pakej.” Service Advisor yang sudah diprogram seperti robot menjawab.

Aku pun menunjukkan kepada Service Advisor “Owner’s Manual” yang dikeluarkan oleh pembuat kereta, dan menunjukkan kepadanya tentang jadual senggaraan berkala atau routine maintenance yang tercatit dalam buku tersebut.

Manufacturer menyaran spark plug hanya perlu DIPERIKSA setiap 30,000 km, dan bukan wajib ditukar setiap 10,000 km.

Ia…..diperiksa setiap 30,000 km.

Perhatikan carta di bawah, dan arahan manufacturer yang tentunya lebih arif dibanding pusat servis. Dan perhatikan juga kedangkalan pemahaman mereka (Service Advisor) tentang jarak antara servis.

  • Servis pertama @ 1,000 km
  • Servis kedua @ 5,000 km
  • Servis ketiga @ 10,000 km

Apa yang sering diamalkan atau disalah-faham oleh pusat servis ialah tentang jarak antara servis pertama, servis kedua, servis ketiga dan seterusnya. Fahaman mereka bahawa servis kedua adalah 5,000 km selepas servis pertama. Atau dalam lain perkataan, kalau servis pertama dilakukan genap 1,000 km, maka servis kedua adalah pada 6,000 km, dan servis ketiga pada 11,000 km. Itulah fahaman songsang mereka yang tak dapat mengerti ‘simple guideline’.

Perhatikan lagi carta di bawah:

Selain servis 40,000 km dan 80,000 km di mana penapis udara (Air Filter) dan minyak gear (Gear Oil) perlu ditukar, yang lainnya cuma mewajibkan penukaran Engine Oil dan Oil Filter. Arahan selebihnya hanya ‘periksa’ dan BUKAN ‘tukar’.

carta senggaraan berkala yang di scan dari buku “owner’s manual”

Berbalik kepada servis 10,000 km Myvi milik anak. Perhatikan inbois yang admin sunting di bawah.

Perhatikan arahan Service Advisor (setelah disanggah oleh admin) kepada mekanik – Customer Own Words: DO BASIC SVC.

Dan perhatikan komen mekanik – SPARK PLUG O.K.

Inbois Senggaraan 10,000 km Myvi Auto

Sedikit nota tentang spark plug…kalau spark plug tak boleh bertahan untuk sekurang-kurangnya 50,000 km, itu bererti ada sesuatu yang tak kena dengan injin. Dan jika berlaku ke atas kereta yang masih dalam tempoh ‘waranti’, pengeluar kereta wajib mengambil tindakan pro-aktif. Kalau injin tidak bermasalah, spark plug masih dalam keadaan baik walaupun sudah digunakan berpuluh ribu km.

Untuk servis 10,000 km yang dilakukan hari itu, dan atas arahan admin, Pusat Servis hanya tukar Engine Oil, Oil Filter dan Drain Plug Gasket. Semuanya anak admin kena bayar RM101.05 (Seratus satu ringgit lima sen) SAHAJA.

Dan kalau kita tau hak sebagai pengguna, itulah juga jumlah yang perlu dibayar untuk servis 20,000 dan 30,000 km.

Tapi kalau kita tak tau dan bergantung sepenuhnya dengan saranan lintah darat @ Service Advisor, maka bersedialah untuk disembelih.

Bagaimana mereka menjadikan pengguna sebagai korban?

Teruskan membaca.

Perhatikan dua carta di bawah yang disalin dan tempel dari laman sesawang Perodua, dan bandingkan dengan carta paling atas yang discan dari Owner’s Manual.

Kalau anda hanya tau mengangguk macam burung belatuk dan akur dengan setiap saranan Service Advisor, maka untuk servis 20,000 km Myvi Auto, anda terpaksa membayar minima RM 393.65. Bererti, anda kena ketuk RM 292.60 (393.65 – 101.05)

Untuk servis 30,000 km, anda terpaksa membayar minima RM 202.97. Bererti anda kena ketuk RM 101.92 (202.97 – 101.05)

Kenapa admin guna perkataan ‘minima’?

Terdapat segelintir Service Advisor yang mengambil kesempatan terhadap kedangkalan pemahaman pemilik kereta di negara kita. Mereka akan mencadangkan tukar spark plug “iridium”, masukkan bahan pencuci cermin (windscreen washer fluid), masukkan additive engine oil, gear oil, dan buat wheel alignment serta wheel balancing setiap kali anda menghantar kereta untuk diservis walaupun pada hakikatnya kereta anda tidak memerlukan alignment/balancing sekerap itu.

Pernahkan pemilik kenderaan memikirkan: Berapa commission yang dibayar oleh kedai tayar kepada Sales Advisor bagi setiap kenderaan yang dihantar untuk alignment/balancing?

Panduan senggaran Pusat Servis Perodua (Myvi) yang membebankan pengguna – berbeza dengan saranan dalam Owner’s Manual yang dikeluarkan oleh pembuat kereta dan pemberi jaminan

Carta PERODUA SERVICE CENTRE yang membebankan pemilik kenderaan menunjukkan barang yang perlu ditukar pada setiap 20,000 km servis sedangkan pembuat kenderaan menyaran untuk dilakukan setiap 40,000 km servis

Dipetik dari: Utuhpaloi dot com

Related Posts

TIPS SERVIS PERODUA MYVI DI PUSAT SERVIS PERODUA
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

7 comments

Tulis comments
avatar
18 October, 2016 16:59

Nanti kalau nak cari tayar pula, cuba website https://mytayar.com

Ada banyak kedai di kawasan Lembah Klang, Johor Bharu, Ipoh, Seremban dan Pulau Pinang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan termasuk GST, tayar dan lain2 seperti yang dinyatakan mengikut kategori. Tiada ruang akan ditipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website. 

Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar. 

Kita akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai bila kerja dah siap.

Cara jimat, mudah dan telus untuk membeli tayar.

Reply
avatar
06 November, 2016 21:52

WOW. ini sangat membantu. terima kaseh tuan admin.

Reply
avatar
Anonymous
07 December, 2016 03:44

thank you info yang berguna

Reply
avatar
07 December, 2016 07:21

Kemalasan kita melihat owner manual dan kenaifan kita menjadi keuntugan kepada pusat servis.

Reply
avatar
Anonymous
02 October, 2017 17:46

betul tu admin...sy pun mase servis 10 kn die suruh tukar spark plug..bile sy bawak ke sevis cemter lain...staff produa tu ckp xper;u tukar lagi

Reply
avatar
03 January, 2022 18:46

thank you em. haritu 5000 km kena ketuk suruh tukar magnet trap sampai RM 3++. haihh perodua bukit raja

Reply
avatar
11 December, 2022 00:54

Mcm terkene.. pg buat servis kat luar.. servis myvi.. kene smpai rm600+++.. hmmm. Better pg perodua lg murah😅.. nth la ape bende die buat.. satu je la nk ckp. Korang klau xamanah buat keje.. xkan lame bisnes tu..

Reply