Friday 25 September 2015

SKANDAL VOLKSWAGEN 11 JUTA KERETA


Bila cerita pasal skandal kereta ni automatik mindset kita akan cakap, "Wow! Ini pasti pasal Proton ni..." Walhal sebenarnya diluar sana banyak syarikat pengeluar kereta gergasi yang kita sanjung selama ini, yang kita idamkan selama ini rupanya banyak juga skandal mengenai penglibatan mereka. Begitu juga masalah kerosakan pada enjin, sebelum ni kita dengar berita mengenai Honda Malaysia Panggil Semula City 2014 dan Jazz 2015.


Berikut adalah sedikit petikan yang diambil dari laman sesawang Astro Awani berkenaan skandal terbaru melibatkan kumpulan Volkswagen.

DAKWAAN penipuan ujian pelepasan toksik kereta keluaran kumpulan Volkswagen AG melibatkan sekitar 11 juta unit yang menggunakan enjin jenis EA 189.

Dalam satu kenyataan terbaharu yang dikeluarkan Volkswagen, syarikat Jerman itu turut menegaskan model baharu yang menggunakan enijn diesel EU6 yang kini berada di pasaran mematuhi peraturan standard alam sekitar Eropah.

Berikut pengumuman terbaharu itu, saham Volkswagen menjunam lebih 20% lagi pada Selasa.
Syarikat pembuat kereta Jerman itu turut mengumumkan simpanan dana sekitar AS$7.3 bilion untuk melindunginya akibat kejatuhan berikutan skandal yang menjejaskan reputasi Volkswagen.

Skandal penipuan Volkswagen terhadap ujian pelepasan toksik yang dijalankan Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat (EPA) didedahkan Jumaat lalu.

EPA mendakwa Volkswagen menggunakan sebuah perisian kereta diesel yang memperdaya pengawal selia pengukur pelepasan toksik.

Namun Volkswagen menegaskan perisian yang dibina pada kereta diesel itu tidak memberi kesan kepada kawalan, penggunaan minyak dan juga pengeluaran asap.

Pihak berkuasa Amerika juga mengarahkan Volkswagen memanggil semula hampir setengah juta kereta yang terlibat.

482,000 model kereta yang terlibat termasuk Volkswagen Golf (2009-2015), Beetle, Jetta and Beetle, Volkswagen Passat (2014-2015) and Audi A3 (2009-2015).
Volkswagen AG memiliki beberapa jenama kenderaan ternama di dunia termasuk Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Porsche dan Lamborghini.

Related Posts

SKANDAL VOLKSWAGEN 11 JUTA KERETA
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

1 comments:

Tulis comments
avatar
12 October, 2022 03:52

MRC malaysia-->kursus-->bodynet-->bmw,Honda,Toyota bla bla bla

Selamat membeli kereta copy original 1:1,skandal babi besar

Reply