Thursday 21 July 2011

GAMBAR PROTON SAGA FLX DENGAN CVT

Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah perbezaan Proton Saga FLX (CVT) dengan Proton Saga FL yang ada dipasaran sekarang. Jom kita lihat apakah itu CVT?

Ini bukanlah berita baru cuma secara rasminya hari ini Proton Holdings Berhad (PROTON) telah mengesahkan penggunaan transmisi pemboleh ubah berterusan CVT (Continuous Variable Transmission) untuk barisan model kereta keluaran mereka pada masa akan datang.

Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir dilaporkan mengeluarkan kenyataan sedemikian, seperti mana dipetik oleh sumber dari BERNAMA.

Penggunaan sistem transmisi CVT akan ditawarkan sebagai pilihan, bermakna model kereta dengan transmisi automatik sedia ada empat kelajuan akan terus diperkenalkan.

Sistem transmisi CVT pada enjin CamPro dikatakan akan memberikan kesan dari segi penggunaan bahan api lebih cekap sehingga 4% bagi penggunaan di dalam bandar dan 10% di lebuh raya, selain menjadikan corak pemanduan lebih lancar.

Setakat ini Datuk Syed Zainal masih belum mengumumkan tarikh bila kereta pertama dengan transmisi CVT akan mula dijual, selain tidak mendedahkan secara terperinci model kereta yang mana.

Berdasarkan maklumat sebelum ini, antara model yang disahkan bakal menggunakan teknologi kotak gear CVT ialah Saga FL, Persona dan MPV Exora, termasuk model terbaru Persona R yang dijangka dilancarkan pada suku kedua 2012.




Related Posts

GAMBAR PROTON SAGA FLX DENGAN CVT
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.