Friday 29 July 2011

PANDU UJI PROTON SAGA FLX 1.3L

Apa yang kita dapat lihat sekarang, banyak kereta-kereta luar negara dan import menggunakan teknologi CVT terutama kereta-kereta mewah khususnya. Untuk itu, PROTON mengambil inisiatif untuk menambahbaik model Proton Saga FL ini dengan menambah ciri-ciri CVT yang dipasang pada model ini serta dinamakan Proton Saga FLX. Didatangkan dengan enjin berkemampuan 1.3 liter sudah cukup memberikan kepuasan kepada penggunanya nanti.

Gear 6 kelajuan pada FLX ini akan melangkah ke Mod Auto yang dipanggil SAT yang melibatkan suis pada sebelah gear tersebut. Ia juga dipanggil sebagai Mod L. Seperti yang kita semua tahu, Mod L ini adalah mod dimana kereta berada dalam keadaan gear yang rendah dan ini menyebabkan kereta lebih 'pick up' dan ia sesuai digunakan semasa kereta hendak menaiki bukit ataupun boleh digunakan semasa menurun bukit yang curam.

Selain itu, dengan penggunaan kotakj CVT ini ia juga mampu menjimatkan penggunaan petrol dan ia mampu memanjangkan jumlah hayat enjin kereta anda.

Antara perbezaan lain yang kami dapati adalah untuk RPM kereta FLX ini, pada RPM 2,000 ia mampu mencapai kelajuan pada 80 km/h manakala pada RPM 2,500 pula ia mampu pergi kepada 100 km/h dan ini berbeza dengan Proton Saga FL Auto. Untuk FL Auto ianya lebih 500 RPM berbanding FLX. Pada kelajuan 80 km/h, RPM untuk FL Auto ini menunjukkan sekitar RPM 2,400 ke 2,500 manakala pada kelajuan 100 km/h pula pada RPM 3,000.

Saksikan video pandu uji Proton Saga FLX ini pada pecutan penuh.

Related Posts

PANDU UJI PROTON SAGA FLX 1.3L
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.