Thursday 4 November 2010

KERETA HIBRID PROTON RM100,000 KE BAWAH?


Sumber yang aku tengok dalam paper hari ni mengatakan bahawa harga kereta berteknologi hibrid dari Proton dijangka bawah RM100,000. Boleh baca news kat bawah ni okay.

PETALING JAYA: Proton Holdings Bhd meninjau untuk menawarkan kereta hibrid pertamanya pada harga kompetitif di bawah RM100,000, kata Penasihatnya Tun Dr Mahathir Mohamad, semalam.

Dijangka dilancarkan secara komersial tahun depan, Proton dikatakan membangunkan enjin hibrid serta enjin elektrik dengan syarikat British Frazer-Nash Research, LG dari Korea Selatan dan anak syarikatnya yang berpangkalan di Britain Lotus.


Bekas Perdana Menteri itu berkata, pembangunan kereta hibrid adalah sebahagian daripada inisiatif Proton untuk beralih kepada teknologi hijau.


“Kami kini menghentikan reka bentuk dan dalam proses menambah baik prestasi kereta. Kami akan membuat pengumuman tidak lama lagi,” katanya kepada pemberita selepas menyerahkan kereta edisi ulang tahun ke-25 Proton kepada sembilan pembeli pertama di sini.


“Harga kereta hibrid akan tinggi sedikit berbanding kereta biasa kerana bateri amat mahal. Bagi pengeluar kereta terkenal, kereta hibrid, akan tiga kali lebih tinggi daripada kereta biasa. Kereta kita, saya rasa di bawah RM100,000,” katanya.


Beliau berkata Proton akan menampilkan tiga kereta hibridnya untuk penyertaan perlumbaan di Britain pada 6 November ini. Sementara itu, Pengarah Urusan Proton Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, syarikat akan menguji kira-kira 50 kenderaan hibrid untuk kegunaan kerajaan sebelum pelancaran pengeluaran secara besar-besaran. Sebelum itu beliau berkata syarikat mengeluarkan Exora versi hibrid di Britain bagi tujuan ujian dan penyelidikan. - Bernama

Related Posts

KERETA HIBRID PROTON RM100,000 KE BAWAH?
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.