Sunday 17 January 2016

PROTON NAIK HARGA SELEPAS TAHUN BARU CINA


Desas desus mengenai kenaikan harga kereta yang dibuat oleh Proton Holding Bhd sebelum ini bakal menjadi kenyataan. Ini berlaku akibat kejatuhan nilai matawang ringgit yang dilihat semakin lemah berbanding dolar menjelang tahun 2016. Pihak Proton terpaksa berbuat demikian kerana mereka terpaksa menanggung kos yang tinggi untuk alat ganti yang dibuat diluar Malaysia. Sebanyak 20 hingga 30% alat ganti kenderaan itu dibuat diluar dan ini akan memberi kesan kepada harga pasaran kereta itu.

Selain Proton, pengeluar kereta seperti Honda dan UMW Toyota juga akan menaikkan harga jualan kereta mereka. Mitsubishi juga membayangkan perkara yang sama andai ringgit masih lagi ditutup lemah lagi. Inilah kesan matawang yang jatuh, walaupun menteri kata ringgit akan kukuh namun hingga sekarang kita belum nampak lagi tanda-tanda itu. Yang ada hanyalah omongan kosong Pak Menteri kita!

Proton menjangkakan mereka akan menaikkan harga kereta selepas tahun baru cina nanti dalam bulan Februari. Jadi kalau anda nak beli kereta, belilah sekarang ye kalau tak anda terpaksa beli dengan harga yang mahal, ditambah lagi dengan GST alamatnya makin tenatlah bayaran bulanan nanti. SEDIH!

Related Posts

PROTON NAIK HARGA SELEPAS TAHUN BARU CINA
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.