Tuesday 19 January 2016

PROTON SAGA 2017 SEGMEN-A GUNA ENJIN 1.0 TURBO


Percaya atau tidak, Proton Saga yang kini dalam Segmen-B akan ditukar ke Segmen-A bagi keluaran baru nanti. Kalau dah letak bawah Segmen-A maksudnya ia setaraf dengan model lain seperti Honda Brio Amaze, Toyota Etios, Hyundai Xcent dan Ford Figo Aspire. Mantap betul kalau macamtu betul tak? Lepas ni pengguna Saga boleh lah berbangga :)

Tujuan ianya dinaiktaraf adalah bagi membolehkan kereta Saga yang memang dikeluarkan sebagai kereta mampu milik ini dapat dirasai golongan berpendapatan rendah/sederhana tetapi dengan kualiti yang maksimum.


Proton juga memberitahu bahawa model terbaru Saga ini nanti akan dipadankan dengan enjin VVT tiga-silinder baharu, bersesaran 1.0 liter dan 1.2 liter. Dan berkemungkinan besar ianya akan dipadankan juga dengan pengecas turbo bagi enjin 1.0 liter ini. Tapi ianya hanya akan dikeluarkan pada tahun 2017 sahaja, model keluaran 2017 akan menggunakan enjin baru yang kini dalam pembinaan iaitu GDi dan TGDi. Jadi model baru keluaran 2016 ini hanya akan menggunakan enjin yang sama seperti sekarang tapi mungkin rekabentuk kereta akan diubah lebih baik lagi.


Kalau korang boleh sabar, tunggulah sampai Proton umum keluaran terbaru mereka pada 2017 nanti ya :)~

Related Posts

PROTON SAGA 2017 SEGMEN-A GUNA ENJIN 1.0 TURBO
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.